Circuit de Vilafranca. Primera cursa internacional (21 d’octubre de 1921)

En temps de l’Imperi Romà es construïren en diverses poblacions circs on se celebraven curses de quadrigues. El més proper a Vilafranca era el de Tarragona que tenia unes dimensions aproximades de 360 metres de llargada per 75 d’amplada i capacitat per a 20.000 persones. Desprès de la caiguda de l’Imperi aquesta pràctica va quedar en desús fins a principis del segle XX, coincidint amb l’arribada dels automòbils.

Tot i que des de bon començament van haver-hi curses, no va ser, però, fins a l’acabament de la Primera Guerra Mundial que s’estengueren i es regularen aquestes competicions. Així, l’any 1921 es va organitzar a París la primera cursa internacional d’automòbils a Europa. Aquest mateix any, el 21 d’octubre, la Penya Rhin de Barcelona també va organitzar la Primera carrera internacional de cotxes. Va ser la segona a Europa i la primera celebrada a l’Estat espanyol, i es va córrer al Circuit De Vilafranca del Penedès. 

Les carreteres per on havia de passar la cursa eren només uns camins de carro, estrets i enfangats. Així que els enginyers del Ministerio de Obras Públicas i els de la Mancomunitat de Catalunya van treballar de valent per convertir-les en una pista de carreres. Es van construir tribunes de dos pisos amb capacitat per a 5.000 persones -Vilafranca tenia uns 8.000 habitants- i es parla de més de 50.000 espectadors en tot el circuït.

Dels 15 cotxes inscrits en aquesta primera cursa en van prendre la sortida 10, acabant-la tres, tots francesos: dos Bugatti, primer i segon lloc i un La Perle. La velocitat mitjana del guanyador va ser de 85’32 Km/hora. Fita molt important per a l’època. Els cotxes espanyols van abandonar per avaries.

La sortida es feia individualment amb intervals de 30 segons i cada cotxe tenia un cronometrador. També cada marca anava pintada d’un color diferent, permetent als espectadors distingir-los a distància. Els pilots arribaven al circuit conduint els seus vehicles i feien la cursa amb el mecànic dins el cotxe.

Així és que gràcies a la Penya Rhin, l’any 1921, el nom de Vilafranca del Penedès va esdevenir internacional. El traçat d’aquest circuit no permanent, de 14’790 kilòmetres, passava pels municipis de Vilafranca, els Monjos i la Munia (Castellví de la Marca), i podria haver esdevingut tan important com el famós circuit de Le Mans de 13’626 kilòmetres, on se celebren les 24 hores des de l’any 1923.

La diferència bàsica és creure en el que tens, invertir-hi, i saber-ho promocionar.

Lluís Hill Plans

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s